Sunday, March 7, 2010

0 Jeritan korang 3/07/2010 12:34:00 AM

Islamic Institution

Posted by Din -
ape kabar semue rakan2 ku..arini aku rse nk bercrta ckit ttng sbjek II yg aku amik skang ni..
sbjek ni dia mngjar kita ttng mnjlnkan sesuatu institusi dgn mngunakn care islam..
bnyk mklumat dan ilmu yg ptng dpt aku amik dri sbjek ni..so aku nk cte ckit r tntg slh satu komponen yg bgus dlm II ni iaitu syura..


Dlm mjlis syura ni sumber2 yg kita blh rujuk spya kputusn yg dibuat adlh drpd 3 smber:
-Sunnah
-Al-Quran
-Ijma'

Sistem syura ni adlh sstem dlm kita mmbuat mesyuarat..ape yg bgos tntg syura ni adlh dpt mmbntu ahli msyuarat spya dpt bermesyuarat dgn lbh baik..apbila satu2 mesyuarat ingin dijalankn maka:

1. Mulakan dgn tazkirah drpd pngerusi mjls..ini spya ahli akn sedar situasi mesyuarat dan akn mmbuatkn mereka lbh fokus dlm mjls syura ni..

2. Lps tu dlm syura ni semue ahli same level..xda ktua xda kuli..kirenye semue pndgn drpd ahli perlu dberikn perhatian..

3. Kputusan yg dibuat mestilah dr persetujuan drpd semue pihak..wlaopn ketua yg mmbnth tp jika kptusn yg dibuat oleh ahli adlh tepat maka hndklah memilih kputusan yg tepat itu.

4. Dan dlm tu knalh bgtau mne pngerusi mne s/u nye dn sbgainye..dan agenda perlu ditetapkn dlm syura dan bincng hnye mngenai agenda tersebut..

ni jela yg aku rse pntg nk kongsi ngn korg..kdng2 kna la kongsi ilmu jgk kn..hihi..MySpace

0 Jeritan korang:

Related Posts with Thumbnails

Followers