Tuesday, March 9, 2010

4 Jeritan korang 3/09/2010 09:47:00 PM

Diet Mengikut Cara Rasulullah SAW

Posted by Din - Filed under , ,
Assalamualaikum kawan2 semue..apa kabar anda semua ari ni..ari ni aku ingin berkongsi dengan korg tntg diet yang telah diamalkan oleh nabi junjungan kita iaitu Rasulullah SAW..bnyk manfaat yg akan kita dpt jika kita ikut ape yg Rasulullah buat..mengikut kata2 dari ustazz yg bernama Ustaz Abdullah Mahmood dia kata Rasulullah xpenah sakit perut spnjang hayat dia kawan2..hebatkn nabi kita ni..ok tnpa bercerita lebih pnjang ni lah dia diet yg diamalkan oleh Rasulullah SAW..

Jangan makan SUSU + DAGING

Jangan makan DAGING + IKAN

Jangan makan IKAN + SUSU

Jangan makan AYAM + SUSU

Jangan makan IKAN + TELUR

Jangan makan IKAN + DAUN SALAD

Jangan makan SUSU + CUKA

Jangan makan BUAH + SUSU CTH :- KOKTEL

# JANGAN MAKAN BUAH SELEPAS MAKAN NASI , SEBALIKNYA MAKAN BUAH TERLEBIH
DAHULU, BARU MAKAN NASI.

# TIDUR 1 JAM SELEPAS MAKAN TENGAHARI.

# JANGAN SESEKALI TINGGAL MAKAN MALAM . SESIAPA YG TINGGAL MAKAN MALAM
DIA AKAN DIMAKAN USIA DAN KOLESTEROL DALAM BADAN AKAN BERGANDA. 

Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut.
Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu. di kuatiri akan cepat mendapat penyakit.
Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam
mengandungi ion+ manakala dalam ikan mengandungi ion-, jika dalam
suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tidakkan balas biokimia
yang terhasil yang boleh merosakkan usus kita. 
Al-Quran Juga ada mengajar kita menjaga kesihatan spt membuat
amalan spt:-

Mandi Pagi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk
yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul. Kita
boleh saksikan orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk.

Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais) setiap
pagi. Mujarabnya Insayallah jauh dari penyakit (susah nak kena sakit).

Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang
kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit
pening atau migrin. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian
kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui
beberapa milimeter ruang udara dalam saluran

darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir keruang berkenaan.

Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah
menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzyme
banyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat
dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan
tidak hadam) Wassalam...

Sama2lah kita mengamalkannya..smoga diri kita pon akan sihat seperti Rasulullah kita..

Semoga perkongsian drpd aku ni dpatlah kita smue ikut dan sama2 dapat kebaikan drpd ilmu ni..
Ni aku amik dari forum umplife..tq kpda org yg bg ilmu ni..
WallahuA'lam

Sabda nabi Ilmu itu milik tuhan, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikkan insyaallah Allah akan
menggandakan 10 kali kepadanya.

 

4 Jeritan korang:

shahrinabd said...

wah...time kasih. Sangat berguna perkongsian ni. Apsal saya tak penah tau ek? haha...

Din said...

hahaha..xtau la tu..kna cri r ilmu ni kan..hihi..

BieyrA said...

yg org tau..daging n ikan..yg len xtau..tq ye info ni..b'guna sgt..hehehe..

Din said...

hihi..ok xpe pon..kongsi ilmu tu kan pnting..

Related Posts with Thumbnails

Followers