Sunday, March 14, 2010

7 Jeritan korang 3/14/2010 10:01:00 PM

Baru Aku Tau Kenapa Melaka Je Yang Kena Tawan Dengan Portugis

Posted by Din - Filed under , ,
Tolong sebarkan perkara ini (Sejarah Penjajahan Tanah Melayu) kepada
kawan kawan kita supaya kita semua dapat kesedaran di sebalik sejarah
yang sengaja tak didedah disebabkan agenda tertentu.. Semoga dari
pendedahan ini kita mengambil iktibar betapa Ketuanan Melayu disanggah
selama ini.....


1508:
Alfonso de al buqurque menyampaikan
hasratnya kepada Raja portugis untuk meluaskan pegaruhnya ke Asia
Tenggara ( Melaka pusat perdagangan asia tenggara ketika itu) dan juga
laluan penting perdagangan timur barat. Raja Portugis bersetuju untuk
menyediakan kemudahan bala tentera 158 biji kapal, 15300 ( anggaran)
bala tentera

1509:
Portugis menhantar perisik ke Melaka untuk megetahui keadaan
kekuatan pertahanan disana

Oct 1511:
Alfonso berjaya menawan Melaka setelah berhempas pulas melawan 5
pahlawan melayu terhandal (Hang Tuah, Hang Lekir, Hang Lekiu,Hang Jebat
dan Hang Kasturi) ini adalah mimpi ngeri bagi pihak Alfonso, untuk
menawan Melaka serta berlawan dengan 5 Hang bersaudara, mereka perlu
mendapat askar tambahan setelah 15k askarnya terkorban dalam
pertempuran selama 6 hari itu dengan 5 Hang bersudara..akhirnya dapat
juga menawan Melaka setelah hampir kecewa dan putus asa...

1512:
Setahun 12 bulan kemudian Alfonso ingin meluaskan kekuasaannya ke
Perlis, Kedah dan P.Pinang, yang ketika itu adalah pusat pegeluaran
tebu untuk gula rantau ini,...

Feb 1512:
Alfonso menghantar
perisik ke perlis, kedah dan pulau pinang un tuk mengetahui kekuatan
bala tentera di sana mengikut sejarah, perisiknya telah ke kedai kopi
sekitar untuk mendapat segala maklumat yang diperlukan.. .

Seminggu selepas

FeB 1512:Perisik balik ke Melaka untuk memberitakan hasil risikan kepada
Alfonso Di bawah adalah perbualan percakapan antara perisik dengan Al
fonso yang selama ini cuba disembunyikan dalam buku sejarah

Perisik 1.2.3: selamat pagi tuan (sambil bertabik)

Alfonso: selamat pagi

Perisik 1: Begini lah tuan, lupakan saja niat tuan untuk menawa Perlis, Kedah dan Pulau Pinang

Alfonso: Kenapa kuat sangat kah mereka itu..? ( dengan nada marah dan bongkak)

Perisik 2: Untuk menawan melaka yang mempunyai 5 pahlawan terhandal Hang Tuah,
Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu pun kita kehilangan
hampir 15k bala tentera, inikan pula kita nak menawan Perlis, Kedah dan
P.Pinangyang mempunyai beribu ribu hang..

Perisik 3: Betoi tu tuan...antaranya
hang sihat, hang buat apa, hang apa khabar, hang lagu mana,hang pi mana,
hang nak pi mana, hang singgah dulu bapak hang,mak hang, adik hang, tok hang
macam macam lagi hang ada kat sana.....

Mendengar hasil risikan itu Alfonso pun tak jadi nak pi serang disebabkan
pengalamannya sebelum ini bersama 5 pahlawan melayu Melaka amat
ngeri......ini kan pula nak berhadapan beribu ribu hang kat situ.

Muahahahahahahahahahaha..Adakah korang merasakan diri korang dah tertipu..hahahaha..xpe sebab aku pon dah kena sekali la wei..wawawawa..So aku kongsi dengan korang semua la..ahakz..^^

7 Jeritan korang:

MrCongeniality said...

palaotak HANG..~!!!

:P

Din said...

hahahaha..hang dah kena ke..^^

MyaFiza said...

hahahaha...

lawak la hang ni...=P

~ yus ~ said...

grrrrrrrrrrr~~

*bertukar jd hulk!!!*

Din said...

hahaha..jgnla maah aku wei..hak3..

ParkAir said...

hangtu betul, rosak buku teks sejarah macam ni... (T_T)

Din said...

haha..aku xsalah wei..

Related Posts with Thumbnails

Followers